Postanowienie zawieszające postępowanie do czasu zakończenia innej sprawy w Prokuraturze, nie kończy postępowania administracyjnego, dlatego też nie może być zaskarżone do sądu administracyjnego.
W przypadku otrzymania z zagranicy rzeczy, której dostawę obdarowanemu do kraju zlecił i sfinansował darczyńca w zagranicznej firmie, przedmiotem darowizny, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn jest otrzymana przez obdarowanego rzecz, a nie zagraniczne środki płatnicze wpłacone przez darczyńcę za dostawę tej rzeczy obdarowanemu.
1. Jeżeli właściwy organ administracji - w wyniku wznowionego postępowania - uchyla swą decyzję dotychczasową i wydaje nową decyzję rozstrzygającą o istocie sprawy /art. 151 par. 1 pkt 2 Kpa/, ta nowa decyzja podlega kontroli instancyjnej organu wyższego stopnia, chyba, że została wydana przez naczelny organ administracji państwowej. 2. Decyzja wojewody, uchylająca jego poprzednią decyzję ostateczną
W przypadku otrzymania z zagranicy rzeczy, której dostawę obdarowanemu do kraju zlecił i sfinansował w zagranicznej firmie darczyńca, przedmiotem darowizny podlegającej opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn jest otrzymana przez obdarowanego rzecz, a nie zagraniczne środki płatnicze wpłacone za granicą przez darczyńcę na tę rzecz.
Jeżeli organizacja społeczna nie zgłosiła żądania dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu administracyjnym, pogląd na sprawę, wyrażony w oświadczeniu organu statutowego tej organizacji w trybie art. 31 par. 5 Kpa, nie jest równoznaczny z udziałem tej organizacji w postępowaniu na prawach strony, w związku z czym nie służy jej prawo skargi do sądu administracyjnego na decyzję wydaną w tej sprawie
Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego organy administracji ustaliły, że odwołanie na orzeczenie Okręgowej Komisji ds. Szkód Górniczych nie wpłynęło do organów I ani II instancji, a skarżący uprawdopodobnił fakt jego nadania i uznały, że zostało ono wniesione z zachowaniem terminu przewidzianego w art. 129 par. 2 Kpa oraz postanowiły rozpoznać je w trybie postępowania odwoławczego
1. Obiekty budowlane mogą być wznoszone wyłącznie na terenach przeznaczonych na ten cel zgodnie z przepisami o planowaniu przestrzennym. 2. Nie jest możliwy podział nieruchomości, która zgodnie z ustaleniami planu przestrzennego jest wykorzystywana na cele produkcji sadowniczej i wydzielenie z niej działki pod budownictwo jednorodzinne dla osób trzecich.
Nie jest dopuszczalna skarga dotycząca sposobu wykonania decyzji. Zagadnienia dotyczące postępowania egzekucyjnego zostały wyłączone spod kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ukończenie wyższych studiów na Wydziale Prawa i Administracji w zakresie administracji i uzyskanie w związku z tym tytułu magistra administracji /a nie prawa/ nie może być uznane za spełnienie warunku ukończenia wyższych studiów prawniczych, przewidzianego w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych /Dz.U. nr 19 poz. 145/.
Uiszczenie wpisu po upływie 7-dniowego terminu powoduje odrzucenie skargi w związku z art. 212 Kpa oraz art. 16 ust. 1 i 3 oraz art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. "b" ustawy z 13 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych /Dz.U. nr 24 poz. 110 ze zm./.
Zgromadzenie przez osobę należącą do spółdzielni mieszkaniowej wkładu mieszkaniowego rodzi po stronie spółdzielni obowiązek dostarczenia lokalu mieszkalnego. Czas oczekiwania, aczkolwiek z reguły nie jest określony konkretną datą, to jednak wyczerpuje warunek zawarty w art. 32 ust. 2 /obecnie art. 35 ust. 2/ ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. nr 14 poz. 84/ dotyczący zapewnienia
1. "Decyzja w sprawie zmiany w sieci przedszkoli" /par. 8 ust. 3 załącznika nr 1 do zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 8 stycznia 1982 r. w sprawie organizacji placówek wychowania przedszkolnego - Dz.Urz. MOiW nr 1 poz. 1/ nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego. 2. Naczelny Sąd Administracyjny nie jest właściwy do rozpoznania skargi na odmowne
Ustawa z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów /Dz.U. nr 27 poz. 249 ze zm./ - obowiązująca do 30 czerwca 1982 r. - nie znała wyłączenia gruntów rolnych bądź leśnych z produkcji, a obowiązek uiszczenia jednorazowej należności i /lub/ opłat rocznych wiązała z nabyciem takich gruntów przeznaczonych na inne cele /art. 10 ust. 1/. Z kolei ustawa z dnia
Zarówno nabycie gruntów rolnych bądź leśnych przeznaczonych na inne cele, jak i wyłączenie ich z dotychczasowej produkcji są zdarzeniami rodzącymi skutki prawne pod warunkiem, że nastąpiły one w czasie obowiązywania ustaw, w których te konstrukcje zostały określone. Jeżeli więc wspomniane nabycie miało miejsce po 30 czerwca 1982 r. to fakt nabycia nie rodzi żadnych zobowiązań w zakresie jednorazowej
Sprawy nauki nie zostały poddane kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego na mocy art. 196 par. 2 pkt 14, ani na mocy ustawy szczególnej, a zatem Sąd ten nie jest właściwy w sprawach ze skarg na odmowę zatwierdzenia stopnia naukowego doktora habilitowanego.
1. Odpowiedź organu administracji państwowej wyższego stopnia, udzielona stronie na jej zażalenie złożone w sposób przewidziany w art. 37 par. 1 Kpa stwierdzająca niesłuszność merytoryczną jej żądania, jest decyzją administracyjną. 2. Od takiej decyzji, jako wydanej w pierwszej instancji choćby z naruszeniem właściwości instancyjnej, stronie przysługuje odwołanie do organu wyższego stopnia a nie skarga
Na decyzję organu II instancji uchylającej w trybie art. 200 par. 2 Kpa decyzje organów I i II instancji i przekazującej sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji - jako na decyzję kasacyjną - nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego, stosownie do uchwały 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 19 stycznia 1983 r. podjętej w sprawie III AZP 7/82 i wpisanej do księgi zasad prawnych. Z
Stosownie do art. 39 ust. 2 ustawy dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych /Dz.U. nr 11 poz. 79/ w wypadku stwierdzenia, że grunty wyłączone z produkcji rolnej są w okresie ostatnich dwóch lat od chwili ich nabycia z przeznaczeniem na cele nierolnicze lub nieleśne użytkowane przez nabywcę niezgodnie z przeznaczeniem stosuje się stałą opłatę roczną podwyższoną o 400 procent. Z brzmienia
Przeznaczenie gruntów rolnych wysokiej klasy bonitacyjnej na cele nierolnicze, stanowi naruszenie nie tylko indywidualnych interesów dotyczących użytkowników tych gruntów, lecz również interesu społecznego, ponieważ ochrona takich gruntów jest nie tylko obowiązkiem ustawowym organów administracji lecz również obowiązkiem wobec społeczeństwa, a zatem następuje w takim wypadku zbieżność interesu społecznego
Osoba fizyczna, która zajmuje lokal mieszkalny bez tytułu prawnego nie ma interesu prawnego w rozumieniu art. 28 Kpa i nie ma uprawnień do żądania zameldowania innej osoby na pobyt stały - właściciela tego lokalu w innej miejscowości, w której tenże zajmuje pomieszczenie zakładowe w związku z wykonywaną pracą a więc nie może wnieść skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego z powodu braku legitymacji
1. Artykuł 14 ust. 1 pkt 3 dekretu z dnia 14 sierpnia 1954 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej /Dz.U. nr 37 poz. 160 ze zm./ nie jest samodzielną podstawą prawną do wydawania decyzji przez organy tej Inspekcji. 2. W art. 17 powyższego dekretu nie chodzi o zastosowanie normy prawnej w drodze decyzji administracyjnej do zindywidualizowanej sytuacji faktycznej, lecz o wymuszenie zachowania zgodnego z
1. Artykuł 233 Kpa wyraźnie wyłącza załatwianie pism obywateli w ramach instytucji skarg i wniosków, jeśli dotyczą one spraw indywidualnych i pochodzą od strony; pismo takie wszczyna postępowanie administracyjne z dniem doręczenia organowi administracji państwowej /art. 61 par. 3 Kpa/. 2. Nie jest decyzją administracyjną pismo informujące stronę o niemożliwości załatwienia sprawy, podpisane przez urzędnika