1. Wynikające z art. 199 par. 3 Kpa ograniczenia dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego, jeżeli właściwy organ administracji państwowej wszczął postępowanie w celu zmiany, uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji albo wznowił postępowanie, odnosi się do wszystkich podmiotów uprawnionych do zaskarżania decyzji administracyjnych. 2. Decyzja naczelnego organu administracji państwowej
Przepisy art. 274 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze /Dz.U. nr 30 poz. 210 ze zm./ nie określają pojęcia nieruchomości rolnej i w przypadku zbycia nieruchomości w drodze cywilnoprawnej mają zastosowanie kryteria nieruchomości rolnej określone w przepisach par. 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1964 r. w sprawie przenoszenia własności nieruchomości
Przy ustaleniu uprawnień urlopowych z tytułu podjęcia dodatkowego zatrudnienia pracownika wlicza się okresy zatrudnienia podstawowego, jeżeli zatrudnienie to ustało, chyba że zachodzą przesłanki wyłączające określone w art. 156 lub 157 k.p.
Związek spółdzielczy nie jest żadnym organem spółdzielni w rozumieniu art. 35 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze /Dz.U. nr 30 poz. 210 ze zm./ i z tego powodu nie ma upoważnień do rozpoznawania odwołań od decyzji administracyjnych wydanych przez organizacje spółdzielcze powołanych do załatwiania spraw indywidualnych, rozstrzyganych w formie decyzji.
Żaden z przepisów /a zwłaszcza ani art. 15 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe - Dz.U. nr 56 poz. 283 ze zm., ani przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej funduszów celowych - M.P. nr 30 poz. 207, ani przepisy ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych - Dz.U. nr 11 poz. 79 ze zm. czy też wydanego na
Rozstrzygnięcia Naczelnej Rady Łowieckiej i Wojewódzkiej Rady Łowieckiej o wykluczeniu koła łowieckiego ze zrzeszenia "Polski Związek Łowiecki" nie stanowią decyzji administracyjnych w rozumieniu art. 104 Kpa i nie podlegają kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Skoro przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn /Dz.U. nr 45 poz. 207 ze zm./ nie zawierają wyjaśnienia co oznacza dysponowanie przez nabywcę wolnymi lokalami w domu wielomieszkaniowym /art. 8 ust. 6 pkt 3 tej ustawy/ to należy stosować wyjaśnienie tego pojęcia jakie wynika z przepisów prawa lokalowego.
1. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie zawierają zakazu wszczęcia przez organ administracji, w toku postępowania odwoławczego, postępowania o stwierdzenie nieważności innej decyzji, dotyczącej strony wnoszącej odwołanie, i wydanie decyzji w przedmiocie stwierdzenia jej nieważności. Nie ma też zakazu łączenia takich postępowań. 2. Zgodnie z art. 79 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r
1. Wycofanie określonej nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi z wykazu nieruchomości przekazanych do sprzedaży, o którym mowa w par. 12 ust. 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 18 września 1982 r. w sprawie cen, warunków i trybu sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych /M.P. nr 23 poz. 205; zm. M.P. 1985 nr 9 poz. 80/, nie może być dowolne lecz stosowne do
1. Skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego na nieudzielenie odpowiedzi na krytykę prasową służy zainteresowanej redakcji także wówczas, gdy pismo otrzymane od adresata krytyki w wykonaniu obowiązku z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe /Dz.U. nr 5 poz. 24 ze zm./ nie spełnia prawnych wymogów odpowiedzi na krytykę, wynikających z par. 1 ust. 3 i par. 7 ust. 2 rozporządzenia
Par. 46 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1974 r. w sprawie praw i obowiązków pracowników kolejowych /Dz.U. nr 51 poz. 327 ze zm./ jako wyprzedzający powstanie Naczelnego Sądu Administracyjnego, nie może być interpretowany jako przepis szczególny w rozumieniu art. 196 par. 3 Kpa.
Koszty poniesione przez obdarowanego w związku ze sprzedażą przedmiotu darowizny nie są długiem ani ciężarem darowizny, o jakim mowa w art. 7 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn /Dz.U. nr 45 poz. 207 ze zm./.
Jeżeli dzierżawca nieruchomości powoduje wyłączenie gruntu rolnego tej nieruchomości z produkcji rolnej, to obciąża go z mocy art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych /Dz.U. nr 11 poz. 79 ze zm./ obowiązek uiszczenia należności i opłat za to wyłączenie i za użytkowanie tego gruntu na cele nierolnicze.
Obowiązek podatkowy w zakresie podatków od spadku i darowizn, odnośnie darowizny nie zgłoszonej do opodatkowania powstaje z mocy art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn /Dz.U. nr 45 poz. 207 ze zm./ w odniesieniu do osoby, która przed organem podatkowym z własnej inicjatywy powołała się na darowiznę, by osiągnąć określony skutek w toczącym się w odniesieniu do niej
Przesłanka wyczerpania drogi administracyjnej przewidziana w art. 160 § 4 i 5 k.p.a. jest zachowana także wówczas, gdy strona poszkodowana zwróci się do organu administracji o odszkodowanie a organ wyda decyzję odmowną. Milczenia organu nie można traktować jako równoznacznego ze spełnieniem powyższej przesłanki.
Podjęcie decyzji przez organ administracji państwowej w trybie art. 154 Kpa w trakcie postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym uzasadnia zwrot stronie skarżącej kosztów postępowania przed Sądem /art. 103 par. 1 Kpc w związku z art. 211 Kpa/.
Na decyzję dotyczącą stwierdzenia wygaśnięcia stosunku pracy z powodu upływu okresu, na jaki był zatrudniony mianowany pracownik naukowo-dydaktyczny, nie przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego /art. 170 pkt 6 w związku z art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym - Dz.U. 1985 nr 42 poz. 201 ze zm./.
Darowizna przedmiotu majątkowego objętego wspólnością ustawową dokonana przez obojga małżonków może być w razie rażącej niewdzięczności obdarowanego w stosunku do jednego z darczyńców skutecznie przez niego odwołana bez zgody drugiego z darczyńców także wówczas, gdy darczyńcy nadal pozostają we wspólności ustawowej. Darczyńcy odwołującemu darowiznę w tych okolicznościach przysługuje legitymacja do
Do rozpatrywania sporów dotyczących wygaśnięcia stosunku pracy pracownika naukowo-dydaktycznego, nawiązanego na podstawie mianowania, właściwe są sądy pracy także wtedy, gdy wygaśnięcie stosunku pracy nastąpiło w razie porzucenia pracy.
Zawarcie ugody sądowej, w której strony przekształciły rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika na rozwiązanie umowy o pracę na mocy porozumienia stron, nie niweczy okoliczności stanowiących przyczynę rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. Okoliczności te podlegają rozważeniu przy ocenie uprawnień pracownika do premii.
1. Odpowiedź na krytykę prasową nie jest decyzją administracyjną, gdyż nie rozstrzyga co do istoty sprawy indywidualnej, ani nie kończy jej w danej instancji /art. 1 par. 1 pkt 1 oraz art. 104 Kpa/. 2. W razie nieudzielenia odpowiedzi na krytykę prasową w terminie określonym w art. 6 ust. 2 w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe /Dz.U. nr 5 poz. 24/ służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego